Proteklog meseca pripremili smo sjajan intervju. Na poziv magazina Biznis.rs, osnivač i vlasnik kompanije Autokomerc d.o.o. gospodin Rajko Đurđević, odgovarao je na pitanja urednika. Dotakli smo se zanimljivih tema, pričali malo o tome kako je nekada bilo, ali najviše govorili o budućnosti i onome što tek dolazi – kako za kompaniju Autokomerc, tako i za globalno tržište automobila.
Intervju vam prenosimo u celosti:
P: Autokomerc je krajem prošle godine obeležio značajan jubilej, 30 godina poslovanja. Čime se najviše ponosite u protekle tri decenije? Koliko se automobilsko tržište promenilo u ovom periodu, i gde su najveće razlike/promene?
O: Poznato je da smo proslavili 30 godina i da smo najstarija firma u oblasti autoindustrije na domaćem tržištu. Ako treba da istaknem najznačajniji uspeh za protekle tri decenije, sveo bih to na sledeće – da je kompanija „živa“ 30 godina, da je preživela globalizaciju koju mnogi u našoj branši nisu. I ne samo preživeli, već se danas, u okviru autoindustrije, nalazimo u samom vrhu. Trideset godina kasnije, imamo imidž, uspeh i tradiciju. Naći se u samom vrhu, šta može biti veći uspeh za jednog osnivača.
Takođe, imajući u vidu moju želju da Autokomerc u drugoj fazi svog života i daljeg razvoja nastavi rast i sačuva lidersku poziciju, kao osnivač i vlasnik smatram da sam kompaniju osposobio da može dalje da se razvija u željenom pravcu i ka željenom cilju, a to je da uvek budemo u samom vrhu. Mnoge svetske ekonomije govore o prenosu upravljanja sa osnivača na drugu generaciju. Jedna teorija kaže da se to dešava kada osnivač “dosegne penziju”, dok druga kaže da se to radi kada druga generacija uđe u firmu i osposobi se za preuzimanje iste. Moj ponos je i u tome da sam uspeo drugu generaciju (svoju decu), da pripremim, obrazovno i iskustveno, za pouzdano preuzimanje upravljanja u narednoj fazi razvoja. Veoma je važno o tome razmišljati na vreme – ja sam ih usmeravao i već godinama unazad ta druga generacija ne samo da radi u kompaniji, već radi i vodi je veoma uspešno. Kada se uzme u obzir zanimljiv podatak da u procesu primopredaje upravljanja na svetskom nivou samo trećina uspe, ovo je zaista za svaki ponos.
Kada govorimo o godinama koje su prošle, ja sam čovek koji je uvek gledao napred, i nisam rad da se vraćam unazad. Ono što mogu da kažem jeste da je tržište bukvalno neprepoznatljivo. Brendovi koji su pre 30 godina bili nepoznati i koje niko nije želeo, danas se pozicioniraju vrlo visoko kroz tržišno učešće. Uz to, nekada ste, da biste nabavili vozila, morali da izvadite vizu, putujete npr. u Nemačku, i na licu mesta kod proizvođača odaberete i kupite vozila. Danas sedite u svojoj kancelariji i možete u bilo kom trenutku, u bilo kom delu sveta kupiti šta vam je volja, takoreći samo jednim klikom, bilo da su novi ili polovni automobili. Poslovanje se svelo takoreći na brzinu misli. Protekle tri decenije su nam donele to da više niko ne razmišlja lokalno jer današnji sistemi komunikacije omogućavaju da možete da kupujete i prodajete automobile jednako brzo, ne u bilo kom delu zemlje, već na svim kontinentima. Svet je postao globalno tržište, i to je ozbiljan poslovni izazov za sve njegove učesnike. U vreme kada smo započinjali biznis, to nije moglo ni da se pretpostavi.
Ono o čemu rado govorim je vizija, budućnost i razvoj globalnog tržišta automobila. Tu spada i druga faza razvoja, u okviru koje kompanija Autokomerc treba ozbiljno da iskoristi sve mogućnosti koje tehnologija pruža, u ovom kontekstu. Tim pre što je danas dilerima u Evropi i svetu dopušteno da radi multi brend - odnosno da prodaju više brendova u isto vreme. Zamislite taj potencijal – ceo svet kao tržište i svi brendovi koje možete prodavati!
Ako bih sumirao sve ovo – za proteklih 30 godina ja sam stvorio tradiciju i iskustvo, a u rukama moje dece su budućnost i inovacije.
Tome bih želelo da dodam i jednu za mene važnu stavku. Kompanija Autokomerc ne bi bila danas tu gde jeste, da nije bilo sjajnih saradnika i zaposlenih. Uvek smo birali, učili, usavršavali najbolje ljude. Za naše zaposlene vlada mišljenje da su najstručniji kadar koji naše tržište u automobilskoj industriji može da ponudi.
P: Kako ocenjujete poslovanje Autokomerca u poslednjih nekoliko godina, kroz sve ove globalne krize koje prolazimo?
O: Kao i svi, ne smemo i ne možemo zanemariti ni prošle ni buduće krize. Kompanija Autokomerc je svesna da krize još uvek traju, te ukoliko se prilagodite kriznim situacijama, a mi jesmo, to daje mogućnost da se prebrode one koje su iza nas, da se nosimo sa sadašnjim krizama i uspešno ostvarujemo iz dana u dan lagano rastuće rezultate.
To je sasvim dovoljno za dalje prisustvo kompanije Autokomerc u budućem poslovanju i razvoju globalnog tržišta automobila.
P: Koji modeli iz vaše ponude su najinteresantniji srpskim vozačima, šta se najviše traži? Koliko su popularna električna vozila?
O: Mi smo pre 30 godina analizom tržišta utvrdili da naši kupci znaju šta je dobro, šta vole i žele. Tada je to bio Volkswagen Golf. Ako su kupci to rekli - a jesu - Autokomerc se još tada opredelio za brend koji je bio najtraženiji i najvoljeniji. To nije slučajno, još tada je Volkswagen imao fabriku automobila u Sarajevu, Golf je bio prilagođen tadašnjem kupcu što je podrazumevalo kvalitet, pouzdanost ali i cenu. Volkswagen je imao servisnu mrežu po celoj Jugoslaviji, od preko 50 dilera, to ni jedan drugi brend nije imao. To znači da su kupci imali gde da ga kupe po povoljnoj ceni ali i gde da ga servisiraju. I danas mislim da je tako. Ja lično se sećam svog prvog Golfa, sreće kada sam išao da ga kupim, čak se sećam i registarskih tablica, toliko sam ga voleo!
Sa druge strane, električni automobili su budućnost koja je neminovna, kao i sve moderne tehnologije. Više ili manje, brže ili sporije, zavisno od tačke na zemaljskoj kugli, električni automobili su neminovnost, kao što je i mobilni telefon.
Proizvođači automobila nam kažu da je električni automobil kao mobilni telefon na točkovima. Moje viđenje kaže - koliko je prisutan mobilni telefon danas u našim životima, tako će biti i električni automobili. E sad, da li će automobil postati telefon na točkovima ili telefon na točkovima automobil, to je samo pitanje brzine u trci između proizvođača automobila i proizvođača telefona i drugih modernih tehnologija.
P: Šta srpske vozače najviše zanima prilikom kupovine automobila?
O: Kupce je oduvek pa i danas zanimala pouzdanost automobila koji kupuju, ali i poverenje u onoga kod koga kupuju. Kupac koji voli Volkswagen ili Audi, ipak će birati kod kog dilera će ga kupiti. Pouzdanost, poverenje, interakcija sa kupcima – to je ono što donosi prednost. Domaći potrošači vole dvosmernu komunikaciju i Autokomerc je to prepoznao. Čak i sam Volkswagen nas je u tom pravcu usmeravao - negovanje odnosa sa potrošačem, u kojem mi želimo da mu pomognemo, rešimo problem i ponudimo vozilo koje će zaista odgovoriti na sve njegove potrebe. Ja lično, mnoge svoje kupce, od kojih su neki od pre 30 godina, srećem i danas u gradu i znam tačno koji su automobil kupili i zašto.
Među proizvođačima, Tesla je npr. prvi prepoznao da kupce više ne interesuje kožni volan ili materijal u kokpitu. Ima i takvih, ali oni su danas u manjini. Mladu, modernu osobu danas zanima praktičnost, efikasnost i upotrebljivost. Zato je npr. Tesla uložio značajna sredstva u softver, dok je sve ostalo u njihovim vozilima jeftino ali praktično, i njihov električni automobil je pristupačan kupcima cenovno. Tako je ne samo među domaćim vozačima, već i na globalnom nivou.
P: Pandemija je dosta usporila tržište, problem u lancu snabdevanja je izazvao brojna kašnjenja i produžetak rokova isporuke vozila. Kakvo je trenutno stanje na automobilskom tržištu, srpskom i globalnom? Šta očekujete u narednom periodu?
O: Pandemija korona virusa izazvala je poremećaje u svim oblastima pa tako i u auto industriji i to je njen krajnji ishod. Druge oblasti nisu moja sfera interesovanja, ali što se tiče automobilske industrije, napravila je ozbiljne poremećaje u proizvodnji, i to u različitim segmentima (npr. čipovi). To je prevaziđeno i uveliko iza nas, ali su ostale posledice - kod korone u ljudima, a kod proizvođača automobila u fabrikama. Napravljen je ozbiljan poremećaj među proizvođačima, i njihova snaga nije više onakva kakva je bila. U tom ratu neki su isplivali i bolje prošli, neki ne.
I ako imam informacije kako koji proizvođač danas „stoji“, jer se služim podacima na svetskom nivou, pouzdano znam i prepoznajem da su u tome gotovo sve bitke, pa i rat, dobili proizvođači kineskih automobila. Ne samo u proizvodnji, nego su danas uspeli ono što decenijama pre toga nisu mogli, a to je – da svoje automobile uveliko pozicioniraju i prodaju na Bliskom istoku, u Africi i, po prvi put, na hiljade automobila u Evropi, pre svega mislim na električne automobile.
Kineski proizvođači imaju sirovine, imaju sve što im je potrebno i verujem da je tu budućnost električnih automobila na globalnom nivou, a srpsko tržište će to pratiti, pre ili kasnije. Naravno, biće manji procenat električnih automobila u Srbiji nego u svetu, ali će ih biti.
P: Koliko će najavljena ograničenja, odnosno rokovi koje Evropa već propisuje za prestanak proizvodnje vozila sa SUS motorima, uticati na tržište? Koliko je realno da se u ovako kratkom periodu potpuno ukinu tradicionalni automobili?
O: Podaci iz 2023. godine kažu da su skoro 60% vozila u Švedskoj električni automobili. U Nemačkoj taj procenat iznosi nešto malo preko 30%, dok se procenjuje da ih u Srbiji ima ispod 1%. Taj odnos će se uvek zadržati i prelazak na električne automobile u Srbiji će ići mnogo sporije. Ako jedna Nemačka kasni za Švedskom 10 godina, to znači da ćemo i mi kasniti za Nemačkom bar isto toliko.
Oko 60 – 70% automobila biće sa SUS motorima, i biće ih još deset do dvadeset godina, a u malom procentu narednih pedeset do sto godina. Tome u prilog ide i činjenica da je prvi automobil u Srbiju stigao još 1903. ali vi još uvek, čak i u Beogradu, možete videti zaprežna kola.
Međutim, ne treba zanemariti da u Srbiji ima puno stranih kompanija, i biće ih sve više. Osim njih, postoji veliki procenat obrazovanih i dovoljno obaveštenih ljudi koji će pratiti globalna kretanja, a to znači da će polako, u značajnoj meri, prelaziti na električna vozila.
Za nove generacije, ja se smatram staromodnim, ali i ja od pre 4 – 5 godina vozim električni automobil. To je dokaz da godine, mesto života i slično nemaju veze sa takvom vrstom izbora. Opredeljuju nas naša saznanja, učešće u razvoju i korišćenju modernih tehnologija
P: Planovi Autokomerca?
O: Ja volim da govorim o ciljevima i kao osnivač kompanije Autokomerc, želeo bih da se ona i dalje lagano ali sigurno razvija i uzme učešće u svim ovim prethodno navedenim globalnim dešavanjima. Uz to, da svoju drugu fazu razvoja uskladi sa dešavanjima na svetskom nivou, da se osposobi dovoljno da spremno dočeka treću fazu razvoja. Spremno znači da Autokomerc ostane lider i to u globalnim kretanjima i po svetskim standardima.